28. helmikuuta 2014

Hiihtoloma 2014

Tässä tulee kuvallista matkaraporttia New Yorkista ja Washington D.C.:stä. Matka oli perille päästyämme todella ihana ja toivon, etten unohda mitään siitä koskaan.

Alkumatkassa oli vähän ongelmia air berlinin koneiden kanssa ja menolentomme viivästyikin hurjat 26 tuntia. No näimmepähän vähän Düsseldorfiakin, sinne ei varmaan tulisikaan ihan vapaaehtoisesti muuten mentyä.

Ensimmäinen päivämme New Yorkissa oli maanantai 17.2., joka oli President´s Day. Sen kunniaksi Rockefeller Centerin kaikki liput olivat Yhdysvaltain lippuja. Näkymä oli aika komea! Prometheuksenkin kultainen pää pilkottaa kuvan alalaidassa.

Seuraavaksi kiipesimme (tai siis hisseilimme) Top of the Rock:iin, GE Buildingin näköalatasanteelle. Luminen keskuspuisto oli kaunis ja ilma muutaman pakkasasteen ansiosta kirpakka ja kuulas.

Keskuspuiston eläintarha oli kiva ja pikkuinen. Kuvassa kesällä syntyneet lumileopardikaksoset, tyttö ja poika. Ne vähän leikkivätkin keskenään, mutta se oli niin vauhdikasta ettei tarkkoja kuvia tullut. On hienoa, että näitä uhanalaisia eläimiä saadaan eläintarhoissa lisääntymään.

Ensimmäisenä päivänä oli vielä energiaa niin paljon, että jaksoimme käydä American Museum of Nature History:ssäkin. Hieno museo, paljon dinosauruksia ja muita eläimiä!

Toisena päivänä meillä oli varattu kiertokäynti YK:n rakennukseen. Se oli oikein hyvä ja mielenkiintoinen ja turvallisuusneuvoston sali aika vaikuttava. Suuri sali onkin nyt täydessä remontissa joten sitä emme valitettavasti nähneet. YK:ssa oli vaikuttava Agneksen patsas, joka oli selviytynyt Hiroshiman pommituksesta. Patsas oli kaatunut etupuolelleen, joten sen kasvot ja sylissä oleva lammas olivat vahingoittumattomat, mutta selkäpuoli pahoin vaurioitunut.

Iltapäivällä nautimme taideannoksesta Metropolitan Museum of Art:issa. Tyttäremme oli kovasti odottanut Percy Jackson -kierrosta ja meillä kaikilla oli hauskaa etsiessämme oikeita patsaita ja ruukkuja. Myös tämä oli mielenkiintoinen museo ja niin suuri, että muutaman tunnin tutustumisella näkee vain pintaraapaisun.

Flatiron Buildingin nälkemistä olin odottanut kovasti ja se olikin henkeäsalpaavan komea.

Ilta vierähti Chinatownissa. Todella tuntui, kuin olisi laskeutunut yllättäen Kiinaan. Lihakauppojen näyteikkunat olivat varsin eksoottisia, samoin kalakojuista näytti saavan mitä erikoisimpia niljakkaita. Tarkoitus oli käydä jätskillä Chinatown Ice Cream Factory:ssä, mutta se ei näyttänytkään yhtään kutsuvalta. Vastapäätä oli sen sijaan oikein kivan näköinen leipomo, josta saimme herkullista välipalaa.

Kolmannen päivän aamuna hyppäsimme junaan kohti Washington D.C.:tä. Lisää henkeäsalpaavia nähtävyyksiä: Capitol, Smithsonian -museo, Kansallisarkisto (jossa alkuperäinen itsenäisyysjulistus), Washington- ja Lincoln -monumentit, Reflecting pool, Arlingtonin hautausmaa ja:

Valkoinen talo!

Neljäntenä päivänä taivas valkeni jälleen kirkkaana ja suuntasimme Vapaudenpatsaalle. Onnistuimme saamaan etukäteen liput patsaan kruunuun asti ja siellä käynti oli yksi matkan kohokohdista. Kapeat kierreportaat ontossa Ladyssä oli aika jännä kokemus ; )

9/11 Memorial oli äärimmäisen koskettava paikka. Kummankin tornin kohdalla on mustat altaat, joiden pohjalle syvään kuoppaan vedet valuvat. Reunoilla on kaikkien uhrien nimet. Muutamassa nimessä oli valkoinen ruusu heidän syntymäpäivänsä merkiksi. One World Trade Center (kuvassa oikealla) oli lähes valmis, joitakin ikkunalaseja puuttui vielä yhdestä ylänurkasta.

Viidentenä päivänä vierailimme Madison Square Gardenin jättihallissa, jossa majaansa pitää jääkiekkojoukkue New York Rangers ja koripallojoukkueet Knicks ja Liberty. Tämä käyntikohde oli siis poikamme valinta ; )

Iltapäivällä vierailimme mm. new York Public Libraryssä, joka oli muutenkin hieno, mutta parasta antia oli silti nämä alkuperäiset Nalle Puh, Nasu, Kengu ja Ihaa. Niin symppiksiä : ))

Illan (ja ehkä koko matkan) kruunasi käynti Empire State Buildingissa. Tuo sinisenvalkoisena loistava alue on Times Square! Hotellimme oli siitä puolen korttelin päässä joten kävelimme valomeressä aamuin illoin ja joskus päivisinkin. Erittäin vaikuttava kokemus sekin, omalla tavallaan.

Tornista oli ihan huikeat näköalat, siellä olisi viihtynyt vaikka kuinka kauan. Tämä kuva on 86. kerroksesta, mutta kävimme myös 102. kerroksessa, josta näkymät olivat jos mahdollista niin vieläkin huikeammat.

Kuudennen päivän aamuna kävelimme Brooklyn Bridgen ja vietimme koko päivän Brooklynin puolella. Lounaaksi otimme Shake Shack:ista niin maittavat hampurilaiset, etten koskaan ole niin hyviä syönyt.

Olin vieraillut muutamassa Manhattanin lankakaupassa, mutta tämä Brooklyn General Store oli ehkä kaikista ihanin kuitenkin. Upeita kankaita en oikein uskaltanut edes vilkaista, mutta muutaman ihkulangan ostin mukaani.

Brooklyn Heights oli erittäin kaunis kaupunginosa, kadunnimetkin olivat aika herkulliset: Orange street, Pineapple street, Cranberry street... Tässä vaiheessa ilta alkoi laskeutua ja hipsimme rantaan ihailemaan Manhattan Skylinea auringonlaskussa.

On pakko myöntää, että osa sydämestä jäi Manhattanille. Sinne on siis varmaankin päästävä joskus uudelleen. Ehdimme näkemään niin paljon, että kovin pian sinne ei välttämättä tarvitse palata, mutta jos vaikka eläkepäivinä sitten.

1. Ehditte nähdä vaikka mitä mielenkiintoista. Yhteisitä matkoista jää niin paljon mukavia muistoja.
    Kiva oli päästä kurkkaamaan paikka kuviesi kautta. Kiitti matkasta!

1. Ole hyvä : )

Muistoja riittää nyt vaalittavaksi roppakaupalla.

2. Kiitos mielenkiintoisesta matkasta. En ole itse käynyt laisinkaan Amerikan mantereella, mutta tyttäreni on käynyt kahdesti NY:ssa ja ja haaveilee jälleen uudesta reissusta. Ilmeisesti se on aika koukuttava paikka.

1. Varmasti on koukuttava, uskon kyllä! Saa nähdä, milloin iskee hinku päästä sinne takaisin...

3. Hienolta matkalta kuulostaa! Kivaa, että teillä kaikilla oli toivekohteita, joissa käytiin.

1. Juu : ) Muutama lankakauppa oli vähän katvealueilla, mutta nekin retket oli kaikista meistä hauskoja kun siinä näki niitä tavallisia katujakin.

4. Oi kuinka ihania kuvia! Varmasti on ollut huippumatka!

1. Oli huippumatka ja oikeastaan sinne on nyt aika kova ikävä...

5. Ihania kuvia matkastanne. Itse en tuolla ole ikinä käynyt, kun pitkät lennot kauhistuttavat. Mieli kyllä tekisi:)
    Monessa upeassa paikassa ehditte kyllä käydä, ihan huikeeta!

6. Olipa mukava päästä mukananne käymään NY:ssa. Ehditte nähdä paljon ja liikkua laajalti. NY on koukuttava, sinne haluaa aina uudelleen.